SSC-DG
Registratiehouders, zorgaanbieders, dataverwerkers en andere partijen kunnen bij het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) terecht voor centrale diensten en andere ondersteuning op het gebied van kwaliteitsregistraties. We richten ons specifiek op de datakant van kwaliteitsregistraties, maar helpen u ook graag de weg te vinden bij andere vragen. Hieronder leest u waarom het SSC-DG is opgericht, wat wij doen en wat wij voor u kunnen betekenen.
De medisch-specialistische zorg werkt toe naar een gestroomlijnd en geoptimaliseerd kwaliteitsregistratielandschap. Dit gebeurt onder regie van de Inhouds-governancecommissie (IGC), de Data-governancecommissie (DGC) en Zorginstituut Nederland. Het SSC-DG is opgericht om de DGC te ondersteunen en is nauw betrokken bij de IGC.
De DGC en het SSC-DG houden zich bezig met het optimaliseren van de dataprocessen van kwaliteitsregistraties. Zij stimuleren hiermee dat de dataverzameling voor kwaliteitsregistraties een integraal onderdeel wordt van het informatiestelsel in de zorg, de databeschikbaarheid wordt vergroot en de registratielasten omlaag gaan.
In opdracht van de DGC maakt het SSC-DG concrete afspraken voor het standaardiseren van de registratie, aanlevering, verwerking en uitwisseling van data (van kwaliteitsregistraties). Ook ondersteunen we bij de implementatie hiervan. We streven naar heldere communicatie over de gemaakte afspraken en praktische implicaties en geven handvatten om ermee aan de slag te gaan.
De medewerkers van het SSC-DG werken nauw samen met het zorgveld: registratiehouders (georganiseerd in de SKR), dataverwerkers (georganiseerd in de SDV), zorgaanbieders, de NVZ, de NFU, ZKN, de FMS, Nictiz en andere relevante partijen. We maken gebruik van hun kennis en expertise bij de ontwikkeling van onze diensten en de uitvoering van projecten. Het SSC-DG sluit namens de DGC ook aan bij andere initiatieven en organen die zich bezighouden met (secundaire) dataprocessen in de zorg.
Op het gebied van wetgeving stemmen we af met het ministerie van VWS. Ook met Zorginstituut Nederland en Zorgverzekeraars Nederland staan we in nauw contact vanwege hun rol in het landelijke governanceproces (zie hiervoor ook landelijkekwaliteitsregistratie.nl).
Het SSC-DG is een organisatie in ontwikkeling. Zowel ons team als onze dienstverlening breidt zich steeds verder uit. Hieronder leest u in een notendop welke diensten wij aanbieden (soms in de vorm van projecten):
Het SSC-DG wordt functioneel aangestuurd door de DGC; dit betekent dat de opdrachtverlening aan en besluitvorming binnen het SSC-DG is voorbehouden aan de DGC. Het SSC-DG is als een zelfstandige entiteit met eigen bevoegdheden ondergebracht bij DHD. Hiermee kan optimaal gebruik worden gemaakt van kennis over dataprocessen.
Op deze pagina leest u wie er bij het SSC-DG werken. Voor een kennismaking kunt u contact met ons opnemen via dit formulier.
Hou ook onze nieuwspagina, nieuwsbrief en/of LinkedIn-pagina in de gaten voor de (informatie)bijeenkomsten die wij regelmatig organiseren.
"(Verplicht)" geeft vereiste velden aan
Partijen in de medisch-specialistische zorg werken samen aan meer regie op kwaliteitsregistraties. Via deze website wordt u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
Shared Service Center
Data Governance
Postadres:
Postbus 9696
3506 GR Utrecht
Bezoekadres:
Oudlaan 4
3515 GA Utrecht