Over het SSC-DG

Registratiehouders, zorgaanbieders, dataverwerkers en andere partijen kunnen bij het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) terecht voor centrale diensten en andere ondersteuning op het gebied van kwaliteitsregistraties.

We richten ons specifiek op de datakant van kwaliteitsregistraties, maar helpen u ook graag de weg te vinden bij andere vragen. Hieronder leest u waarom het SSC-DG is opgericht, wat wij doen en wat wij voor u kunnen betekenen.

Onderdeel van een gezamenlijk doel

De medisch-specialistische zorg werkt toe naar een gestroomlijnd en geoptimaliseerd kwaliteitsregistratielandschap. Dit gebeurt onder regie van de Inhouds-governancecommissie (IGC), de Data-governancecommissie (DGC) en Zorginstituut Nederland. Het SSC-DG is opgericht om de DGC te ondersteunen en is nauw betrokken bij de IGC. 

De DGC en het SSC-DG houden zich bezig met het optimaliseren van de dataprocessen van kwaliteitsregistraties. Zij stimuleren hiermee dat de dataverzameling voor kwaliteitsregistraties een integraal onderdeel wordt van het informatiestelsel in de zorg, de databeschikbaarheid wordt vergroot en de registratielasten omlaag gaan.

Wat wij doen

In opdracht van de DGC maakt het SSC-DG concrete afspraken voor het standaardiseren van de registratie, aanlevering, verwerking en uitwisseling van data (van kwaliteitsregistraties). Ook ondersteunen we bij de implementatie hiervan. We streven naar heldere communicatie over de gemaakte afspraken en praktische implicaties en geven handvatten om ermee aan de slag te gaan.

De medewerkers van het SSC-DG werken nauw samen met het zorgveld: registratiehouders (georganiseerd in de SKR), dataverwerkers (georganiseerd in de SDV), zorgaanbieders, de NVZ, de NFU, ZKN, de FMS, Nictiz en andere relevante partijen. We maken gebruik van hun kennis en expertise bij de ontwikkeling van onze diensten en de uitvoering van projecten. Het SSC-DG sluit namens de DGC ook aan bij andere initiatieven en organen die zich bezighouden met (secundaire) dataprocessen in de zorg.

Op het gebied van wetgeving stemmen we af met het ministerie van VWS. Ook met Zorginstituut Nederland en Zorgverzekeraars Nederland staan we in nauw contact vanwege hun rol in het landelijke governanceproces (zie hiervoor ook landelijkekwaliteitsregistratie.nl).

Onze diensten voor registratiehouders, zorgaanbieders en dataverwerkers

Het SSC-DG is een organisatie in ontwikkeling. Zowel ons team als onze dienstverlening breidt zich steeds verder uit. Hieronder leest u in een notendop welke diensten wij aanbieden (soms in de vorm van projecten):

  • Coördinatie toetsing kwaliteitsregistraties: Kwaliteitsregistraties worden door de IGC en DGC getoetst op de gemaakte afspraken en wettelijke eisen, ten behoeve van opname in het register van kwaliteitsregistraties bij Zorginstituut Nederland. Het SSC-DG coördineert deze toets, heeft samen met het veld de toetsingscriteria opgesteld, stelt alle benodigde documenten beschikbaar aan registratiehouders en is het aanspreekpunt bij vragen. Meer informatie > 
  • Juridische ondersteuning: De wetswijziging Wkkgz leidt tot veranderingen voor betrokkenen bij kwaliteitsregistraties. Wij ondersteunen registratiehouders, zorgaanbieders en dataverwerkers op verschillende manieren bij de toepassing van de wet, onder andere door het beschikbaar stellen van standaardovereenkomsten (contracten). Meer informatie >
  • Pseudonimisatie-oplossingen: Zorgaanbieders, registratiehouders en dataverwerkers krijgen vanuit de wetswijziging Wkkgz te maken met nieuwe eisen voor de pseudonimisatie van persoonsgegevens. Wij brengen in kaart wat er van elke partij wordt verwacht en bieden waar mogelijk gestandaardiseerde oplossingen. Meer informatie >
  • Ondersteuning zorgaanbieders: We verkennen hoe we zorgaanbieders zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij de veranderingen die de wetswijziging Wkkgz met zich meebrengt. Meer informatie > 
  • Servicedesk: Hier kunnen registratiehouders, zorgaanbieders en dataverwerkers terecht met al hun vragen over (de veranderingen binnen) het kwaliteitsregistratielandschap. Neem contact met ons op >

Aansturing en organisatie

Het SSC-DG wordt functioneel aangestuurd door de DGC; dit betekent dat de opdrachtverlening aan en besluitvorming binnen het SSC-DG is voorbehouden aan de DGC. Het SSC-DG is als een zelfstandige entiteit met eigen bevoegdheden ondergebracht bij DHD. Hiermee kan optimaal gebruik worden gemaakt van kennis over dataprocessen.

Ons team

Bij het SSC-DG werken:

  • Michelle Rijnen, manager en secretaris van de DGC
  • Marit Timmers, programmamanager
  • Moniek van der Zanden, strategisch communicatieadviseur
  • Lisa Elderhorst, coördinator Projecten, projectleider 
  • Marlijn Lunenborg, coördinator Producten en diensten, projectleider
  • Paul Crauwels, adviseur
  • Maryse Karsten, adviseur datagovernance
  • Anne Marieke Arns, adviseur kwaliteitsregistraties
  • Petra Thelissen, adviseur kwaliteitsregistraties
  • Lynn Reijnders, jurist
  • Robin Visser, jurist
  • Maaike Huijden, projectmedewerker
  • Aaron Picavet, projectmedewerker

Contact

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen of heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op via 030 899 03 11 of info@ssc-dg.nl

Via onze nieuwspaginanieuwsbrief en/of LinkedIn-pagina blijft u op de hoogte van het laatste nieuws van de IGC, de DGC en het SSC-DG.