29-08-2025 | Op woensdag 10 september 2025 organiseert het SSC-DG een digitale* informatiebijeenkomst voor registratiehouders en dataverwerkers van kwaliteitsregistraties over pseudonimiseren. Tijdens de bijeenkomst lichten we toe welke invloed de wijziging van de Wkkgz heeft op het pseudonimiseren van data en wat de verwachte impact is voor registratiehouders en dataverwerkers.
Deze bijeenkomst komt tot stand in samenwerking met de projectgroep Pseudonimiseren (bestaande uit experts uit het zorgveld), die zich al geruime tijd onder leiding van het SSC-DG inzet om de wettelijke eisen op het gebied van pseudonimiseren te vertalen naar de praktijk. We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. U kunt zich aanmelden via dit formulier.
* Eerder communiceerden wij dat de bijeenkomst op locatie in Utrecht plaats zou vinden. Dit hebben we gewijzigd naar een volledig online bijeenkomst. De deelnemers die zich al hadden aangemeld zijn hierover per mail geïnformeerd.
Inhoud
Tijdens de bijeenkomst komen de onderstaande onderwerpen aan bod:
- Pseudonimiseren voor kwaliteitsregistraties
- Uitgangspunten: Wkkgz, programma van eisen, regie
- Welke pseudoniemen worden ondersteund en welke input wordt daarbij verwacht? Dit onderdeel bevat ook een toelichting op de patiëntentabel
- Omkeerbare en onomkeerbare pseudoniemen
- Pseudoniemen aanvragen en aanleveren
- Hoe ziet dit proces eruit?
- Welke aanlevervormen worden ondersteund?
- Tijdelijke en definitieve pseudoniemen
- Wat is de rol van tijdelijke pseudoniemen en hoe wordt hiermee omgegaan?
- Het omzetten van tijdelijke pseudoniemen naar definitieve pseudoniemen
- Koppelen van pseudoniemen binnen een kwaliteitsregistratie, tussen kwaliteitsregistraties en met andere (gepseudonimiseerde) databronnen
- Pseudonimiseren op maat: welke specifieke stappen moet een kwaliteitsregistratie doorlopen? Denk aan: DPIA, data-inventarisatie en -minimalisatie, inrichtingsdocument en aansluiten
Praktische informatie en aanmelden
- Datum en tijd: Woensdag 10 september 2025 van 14.00 tot 15.30 uur
- Waar: Digitaal via Microsoft Teams
- Voor wie: Registratiehouders en dataverwerkers van kwaliteitsregistraties (let op: niet voor medewerkers van ziekenhuizen)
- Aanmelden: U kunt zich aanmelden via dit aanmeldformulier. Uiterlijk 4 september ontvangt u de Teams-link.
- Goed om te weten: De bijeenkomst wordt opgenomen, zodat deze later ook nog terugkeken kan worden.

Aanvullende sessie op 16 september
In aanvulling op de bijeenkomst van 10 september organiseren wij op dinsdag 16 september samen met de projectgroep Pseudonimiseren een extra digitale sessie waarin u aanvullende vragen kunt stellen over pseudonimisatie. Deze zullen worden beantwoord door de experts uit de projectgroep.
Deze sessie heeft geen inhoudelijk programma, maar wordt ingevuld op basis van de vragen die worden gesteld. U kunt ook deelnemen als u zelf geen vragen heeft, maar wel wilt horen welke vragen er spelen.
- Datum en tijd: De aanvullende vragensessie vindt plaats op dinsdag 16 september van 14.00 tot 15.00 uur (let op: dit is een gewijzigd tijdstip).
- Voor wie: Registratiehouders en dataverwerkers van kwaliteitsregistraties.
- Waar: Digitaal via Microsoft Teams.
- Aanmelden:
- Als u bent aangemeld voor de bijeenkomst op 10 september dan sturen wij u na afloop automatisch de Teams-link voor de sessie op 16 september. U hoeft zich hier dan dus niet apart voor aan te melden. Deelname is vrijblijvend, dus u kunt zelf bepalen of u wel/niet deelneemt.
- Bent u niet bij de bijeenkomst op 10 september, dan kunt u hier uw e-mailadres doorgeven om de Teams-link voor 16 september te ontvangen. Besluit u na uw aanmelding om toch niet deel te nemen, dan is dat geen probleem.
- Goed om te weten: Deze bijeenkomst wordt niet opgenomen; wij publiceren een FAQ op onze website.
Heeft u vragen over (een van) de bijeenkomsten? Neem dan contact met ons op via info@ssc-dg.nl.