Diensten & ondersteuning SSC-DG > Voor registratiehouders en dataverwerkers
We zijn met elkaar een aantal jaar op weg om het kwaliteitsregistratielandschap in de medisch-specialistische zorg (msz) te verbeteren en te stroomlijnen. Samen werken we toe naar een duurzaam, soepel werkend stelsel van kwaliteitsregistraties met maximale waarde voor de patiënt en samenleving en zo laag mogelijke (administratieve) lasten.
Registratiehouders en dataverwerkers van kwaliteitsregistraties spelen een belangrijke rol in het verbeterproces en hebben/krijgen te maken met veranderingen. Het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) ondersteunt registratiehouders en dataverwerkers hierbij waar mogelijk met informatie, documentatie en diensten. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen en acties die voor u relevant zijn. Bij nieuwe ontwikkelingen werken wij deze pagina bij.
Kwaliteitsregistraties zijn cruciaal voor goede zorg, maar het landschap van kwaliteitsregistraties is complex en gevarieerd. Daarom besloten de HLA-partijen in de msz* dat landelijke regie op en goede governanceafspraken over kwaliteitsregistraties en de bijbehorende dataverzameling en -verwerking nodig waren. Het doel hiervan is om te komen tot:
De Inhouds-governancecommissie (IGC) en Data-governancecommissie (DGC) voeren de regie op respectievelijk de inhoud en datastromen van kwaliteitsregistraties. Hun visie op het kwaliteitsregistratielandschap vindt u op onze Documentenpagina (onder ‘Algemeen’). Het toetsen van kwaliteitsregistraties is een van de aandachtsgebieden van de commissies. Verderop op deze pagina, onder het kopje ‘Toetsing van kwaliteitsregistraties door de IGC en DGC’, vertellen we hier meer over.
Daarnaast voert Zorginstituut Nederland de regie op het proces en beheert zij een register voor kwaliteitsregistraties (vastgelegd in de Wet kwaliteitsregistraties zorg). Onder het kopje ‘Wet kwaliteitsregistraties zorg en register voor kwaliteitsregistraties > uitklapmenu ‘Wat regelt de wet en wat betekent dit voor registratiehouders?’ vindt u meer informatie.
De Wet kwaliteitsregistraties zorg (Wkz) is een belangrijke wet binnen het kwaliteitsregistratielandschap in de msz. Deze wet biedt namelijk de wettelijke kaders bij het regelen van de regie op kwaliteitsregistraties in de msz en regelt een wettelijke grondslag voor de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens door kwaliteitsregistraties in de msz. Veel van de veranderingen waar registratiehouders en dataverwerkers mee te maken hebben, komen voort uit de Wkz. De Wkz is onderdeel van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
De Wkz regelt dat er een openbaar register voor kwaliteitsregistraties bij het Zorginstituut komt. Dit register wordt van kracht zodra de Wkz in werking treedt. Kwaliteitsregistraties die in het register worden opgenomen, maken aanspraak op de aanlevering van data vanuit alle zorgaanbieders die de betreffende zorg leveren en financiering door Zorgverzekeraars Nederland. Daarnaast krijgen ze een wettelijke grondslag voor het verwerken van gepseudonimiseerde (bijzondere) persoonsgegevens.
De registratiehouder (wettelijk aangeduid als de ‘verwerkingsverantwoordelijke’) kan bij het Zorginstituut een aanvraag doen tot opname in dit register. Het Zorginstituut neemt een kwaliteitsregistratie op als deze voldoet aan de regelgeving en eisen zoals vermeld in de Wkz en de bijbehorende ministeriële regeling.
Let op: Om een aanvraag te doen bij het Zorginstituut, moet een kwaliteitsregistratie eerst zijn getoetst door de IGC en DGC. Het advies dat hieruit voortvloeit, is een belangrijk uitgangspunt bij de toetsing door het Zorginstituut. Zie het kopje ‘Toetsing van kwaliteitsregistraties door de IGC en DGC’ voor meer informatie.
Registratiehouders en dataverwerkers kunnen bij het SSC-DG terecht met hun vragen over de (interpretatie van de) Wkz en de veranderingen die de wet voor hen met zich meebrengt. Op deze pagina vindt u hier meer informatie over. Neem ook een kijkje op de FAQ-pagina voor een antwoord op de meestgestelde vragen.
Het toetsen van kwaliteitsregistraties is onderdeel van de beweging om te komen tot een duurzaam, soepel werkend stelsel van kwaliteitsregistraties met maximale waarde voor de patiënt en samenleving en zo laag mogelijke (administratieve) lasten.
Voor kwaliteitsregistraties is de toetsing door de IGC en DGC de eerste stap in het proces om opgenomen te worden in het register voor kwaliteitsregistraties bij het Zorginstituut. Na opname in het register kan een kwaliteitsregistratie financiering aanvragen bij Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Hieronder lichten wij de toetsing door de IGC en DGC verder toe. Op landelijkekwaliteitsregistratie.nl** vindt u meer informatie over het register bij het Zorginstituut en de financiering door ZN.
De IGC en DGC hebben de opdracht gekregen goede governanceafspraken te maken over kwaliteitsregistraties en de bijbehorende dataverzameling en -verwerking. Deze afspraken hebben enerzijds als doel om ervoor te zorgen dat kwaliteitsregistraties daadwerkelijk bijdragen aan kwaliteitsverbetering in de medische praktijk en anderzijds dat de gevraagde inzet die het veld hiervoor moet leveren minimaal is.
De IGC en DGC toetsen in hoeverre kwaliteitsregistraties de gemaakte afspraken naleven. Dit doen ze aan de hand van toetsingscriteria. Deze toetsingscriteria zijn gebaseerd op de wettelijke eisen uit de Wkz en de visie van de IGC en DGC op het kwaliteitsregistratielandschap. Uit de toetsing door de IGC en DGC volgt een advies voor opname in het register bij het Zorginstituut.
Wegwijzer:
Elke 18 weken gaat er een nieuwe toetsingsronde van start. Via onze kanalen (nieuwspagina, nieuwsbrief en LinkedIn-pagina) leest u wanneer en hoe u uw kwaliteitsregistratie kunt aanmelden.
Op de pagina Toetsingsproces vindt u een uitgebreide uitleg van de verschillende processtappen, van de aanmelding tot en met de ontvangst van het advies van de IGC en DGC.
Op de FAQ-pagina vindt u bovendien de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over het toetsingsproces. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan gerust contact met ons op via 030 899 03 11 of info@ssc-dg.nl.
Registratiehouders van kwaliteitsregistraties uit toetsingsronde 1 t/m 11 hebben een uitnodiging voor deelname aan de aanvullende toets van de DGC ontvangen. Tijdens de aanvullende toets worden de wettelijke eisen getoetst die gelden na de inwerkingtreding van de Wkz. Deze aanvullende toets is noodzakelijk om het toetsingsproces bij de IGC en DGC af te ronden.
Alle beschikbare documenten voor de aanvullende toets, waaronder de aanvullende toetsingscriteria, vindt u op de pagina Documenten.
Op landelijkekwaliteitsregistratie.nl vindt u daarnaast de opname en sheets van de informatiebijeenkomst op 17 juli 2025 over de aanvullende toets, en een document met de antwoorden op de gestelde vragen.
Let op: Vanaf toetsingsronde 12 is de aanvullende toets geïntegreerd in het toetsingsproces. De betreffende deelnemers ontvangen per mail informatie en instructies.
In de aanvullende toets moet u als registratiehouder aantonen dat de DPIA van uw kwaliteitsregistratie onafhankelijk is getoetst. Dit komt voor uit de ministeriële regeling behorend bij de Wkz, waarin wordt gesproken over het laten beoordelen door een ‘onafhankelijke partij’. De onafhankelijke toetsing door een externe, onafhankelijke partij is een extra waarborg in het kader van de privacywetgeving, zodat het Zorginstituut in het besluitvormingsproces kan vertrouwen op de informatie uit de DPIA.
De onafhankelijke toets dient aantoonbaar uitgevoerd te worden door een privacy-expert buiten de eigen organisatie. Het onafhankelijke oordeel kan dus niet worden gegeven door uw eigen FG. Uw eigen FG heeft weliswaar een onafhankelijke rol, maar is geen onafhankelijke partij; hij/zij/hen is namelijk betrokken in het proces van het opstellen van de DPIA en is in dienst van de kwaliteitsregistratie.
Voor het laten uitvoeren van de onafhankelijke toets is een juridische expertpool beschikbaar. De experts in deze pool opereren onafhankelijk van het SSC-DG. Voor een soepele integratie van processen verloopt de coördinatie en het toewijzen van een onafhankelijke expert – op basis van beschikbare capaciteit – via het SSC-DG (u kunt dus niet zelf kiezen). Daarbij wordt ook rekening gehouden met eventuele belangenverstrengelingen.
De expertpool bestaat uit:
Deze informatie wordt aangevuld.
We willen u alvast wijzen op de beschikbare informatie naar aanleiding van de bijeenkomst Pseudonimiseren voor registratiehouders en dataverwerkers op 10 september 2025:
Neem hiervoor contact met ons op via 030 899 03 11 of info@ssc-dg.nl. Wij helpen u graag verder!
Shared Service Center
Data Governance
Postadres:
Postbus 9696
3506 GR Utrecht
Bezoekadres:
Oudlaan 4
3515 GA Utrecht