Helpt u mee de terugkoppeling van uitkomstinformatie te standaardiseren?

14-04-2025  |  Uit gesprekken met betrokkenen bij kwaliteitsregistraties blijkt dat er veel manieren zijn waarop de uitkomsten van kwaliteitsregistraties worden teruggekoppeld. Het SSC-DG is daarom in opdracht van de DGC* een project gestart om te onderzoeken of de terugkoppeling beter beschikbaar en toegankelijker kan worden gemaakt. We kijken hierbij of de technische wijze van terugkoppeling gestandaardiseerd en geüniformeerd kan worden en of we hier samen met het veld afspraken over kunnen/moeten maken. Om tot de benodigde inzichten te komen vragen we de hulp van registratiehouders en gebruikers van kwaliteitsinformatie.  

Wat vragen wij van u?

Zoals u hierboven al kon lezen, onderzoeken we samen met betrokken partijen of we afspraken kunnen maken over de technische aspecten die bij de terugkoppeling van de uitkomsten van kwaliteitsregistraties komen kijken. 

Daarvoor willen we eerst van registratiehouders en gebruikers (o.a. zorgverleners, kwaliteitsadviseurs en medewerkers van wetenschappelijke verenigingen) horen hoe de terugkoppeling van uitkomstinformatie momenteel is ingericht én hoe de gewenste situatie eruit ziet. U kunt hiervoor onderstaande vragenlijst invullen en eventueel meewerken aan een vervolginterview. Ook dataverwerkers worden bij dit project betrokken, maar daar zijn we al mee in gesprek.

U kunt de vragenlijst invullen tot en met 9 mei 2025. Mocht u aanvullend ook willen meewerken aan een digitaal interview (15 tot 30 minuten), dan kunt u dit in de vragenlijst aangeven. Uw medewerking wordt zeer gewaardeerd! Alle antwoorden worden door ons vertrouwelijk behandeld.

Heeft u een collega die een van deze vragenlijsten ook in zou kunnen vullen? Stuur dit nieuwsbericht/de vragenlijst dan gerust door.

Vervolg

Op basis van de uitkomsten van de vragenlijsten en aanvullende interviews werken we – indien mogelijk – toe naar het maken van afspraken rondom de terugkoppeling van uitkomsten van kwaliteitsregistraties. We houden u via onze website op de hoogte van de voortgang en mogelijk aanvullende hulpvragen.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact met ons op via 030 899 03 11 of info@ssc-dg.nl.

* Context bij dit project: Partijen in de medisch-specialistische zorg werken toe naar een gestroomlijnd kwaliteitsregistratielandschap. Hiervoor zijn in 2021 de Inhouds-governancecommissie (IGC) en Data-governancecommissie (DGC) opgericht; zij voeren regie op respectievelijk de inhoud en datastromen van kwaliteitsregistraties. Het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) ondersteunt de DGC en is nauw betrokken bij de IGC.
De DGC en het SSC-DG houden zich bezig met het optimaliseren van de dataprocessen van kwaliteitsregistraties. Zij stimuleren hiermee dat de dataverzameling voor kwaliteitsregistraties een integraal onderdeel wordt van het informatiestelsel in de zorg, de databeschikbaarheid wordt vergroot en de registratielasten omlaag gaan.
In opdracht van de DGC maakt het SSC-DG concrete afspraken voor het standaardiseren van de vastlegging, aanlevering, verwerking en uitwisseling van de data van kwaliteitsregistraties, en ondersteunt bij de implementatie hiervan. Het SSC-DG werkt hierbij nauw samen met het zorgveld.